Nowe formularze pełnomocnictw ogólnych
Od 1 lipca 2016 r. w prawie podatkowym rozpocznie funkcjonowanie instytucja pełnomocnictwa ogólnego. Ma to na celu uproszczenie sposobu kontaktów podatników, płatników oraz inkasentów z administracją podatkową. W tym celu Minister Finansów przygotował wzór pełnomocnictwa ogólnego i wzór zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu takiego pełnomocnictwa. Zgodnie z Ordynacją podatkową pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszelkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Pełnomocnictwo ogólne oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu mocodawca będzie mógł zgłosić wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego wg wzoru określonego w rozporządzeniu. Natomiast w przypadku wystąpienia problemów technicznych, które będą uniemożliwiały złożenie pełnomocnictwa ogólnego, jego zmianę, odwołanie lub wypowiedzenie drogą elektroniczną, pełnomocnictwo składać się będzie według tego samego wzoru, ale w tradycyjnej formie pisemnej. Rozporządzenie Ministra Finansów z 21.06.2016 r. (Dz. U. poz. 916) określa w załącznikach odpowiednie wzory - pełnomocnictwa ogólnego (PPO-1) i zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego (OPO-1). Załączniki: |