Czy certyfikat rezydencji musi mieć formę papierową?
Certyfikat rezydencji jest zaświadczeniem o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych. Uprawnia on do zastosowania zwolnienia albo niższej stawki podatku. Przepisy prawa podatkowego nie określają formy, w jakiej taki certyfikat powinien być wydany. Mówią jedynie, aby był wydany przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby kontrahenta. Jak wynika z interpretacji Dyrektora KIS z 19.04.2018 r. (0111-KDIB1-2.4010.71.2018.1.BG) - polskie przepisy nie mogą narzucać administracjom podatkowym innych państw formy w jakiej mogą wydać owe certyfikaty rezydencji. Administracje podatkowe są w tym zakresie związane wyłącznie przepisami prawa lokalnego. W interpretacji potwierdzono, że dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. W niektórych krajach administracje podatkowe są uprawnione do wydawania certyfikatów rezydencji również w formie elektronicznej (pdf lub innej formie). Forma elektroniczna jest równoważna formie papierowej, co oznacza, że w przypadku gdy dana administracja podatkowa umożliwia swojemu podatnikowi uzyskanie certyfikatu w wersji papierowej lub elektronicznej - obie formy mają rangę dokumentu urzędowego wydanego zgodnie z prawem. |